Back

Bare fordi et begavet barn opfører sig og taler som en voksen, betyder det ikke, at barnet er modent. Forældre og pædagoger skal huske, at begavede børn er børn først og begavede dernæst.

Intelligens er ikke lig modenhed; modenhed kommer fra færdigheder lært gennem livserfaringer. Uanset om et begavet barn er 5 eller 15 år, er det stadig i begyndelsen af livserfaringscyklussen.

Intelligens og viden er simpelthen ikke det samme som følelsesmæssig modenhed, forståelse eller visdom (Webb, 2007). Følelsesmæssig modenhed, forståelse og visdom kommer ikke af at læse en bog eller se en dokumentar, de kommer fra at leve og opleve livet.

Begavede børn har ofte betydelige variationer i evner i sig selv og udvikler sig ujævnt på tværs af forskellige færdighedsområder… fordi det er fremtrædende i så mange begavede børn, mener nogle fagfolk, at asynkron udvikling, snarere end potentiale eller evner, er det definerende kendetegn ved begavelse (Webb , 2007).

Den oprindelige definition af asynkron udvikling blev udviklet af The Columbus Group i 1991: Begavelse er asynkron udvikling, hvor avancerede kognitive evner og øget intensitet kombineres for at skabe indre oplevelser og bevidsthed, der er kvalitativt anderledes end normen.
Denne asynkroni øges med højere intellektuel kapacitet. Det unikke ved de begavede gør dem særligt sårbare og kræver modifikationer i forældreskab, undervisning og rådgivning for at de kan udvikle sig optimalt.

Når voksne har en bedre forståelse af asynkrone udviklingsmønstre hos begavede børn, er de bedre rustet til at give den støtte og vejledning, begavede børn kan have brug for i skolen, hjemmet og i samfundet.

Mange eksperter er enige om, at der er fire områder inden for børns udvikling, der bør støttes i hjemmet og i skolen. Disse fire udviklingsområder er vigtige for alle børn, ikke kun hensyn til begavede børn.

Intellektuel udvikling

Alle børn har evnen til at lære ny information dagligt. Barnets intellektuelle vækst er vigtig og kan påvirke mange andre områder af barnets udvikling. Alle børn skal have mulighed for at lære ny information dagligt. Begavede børn kan lære ny information hurtigere, mange har mere intense akademiske interesser og kan have brug for mere akademisk udfordring end andre børn.

Følelsesmæssig udvikling

Børn har også følelsesmæssige behov, som skal opfyldes hver dag. Nogle dage er fyldt med lykke, mens andre er fyldt med sorg. Hjælp børn med at forstå, hvordan de skal håndtere forskellige følelser og bruge passende sprog til at beskrive hver følelse for andre mennesker. Begavede børn kan være mere følsomme og have stærkere reaktioner på negativitet, kritik og svigt end andre børn. Voksne i deres liv bør ikke forvente, at disse børn er “begavede” eller “perfekte” hele tiden, da dette kan forårsage følelser af stress og lavt selvværd, når disse børn ikke føler, at de lever op til de urealistiske forventninger andre mennesker.

Fysisk udvikling

Børns fysiske behov bør også overvejes og støttes. De åbenlyse fysiske behov er sund mad, masser af søvn og daglig motion. Udover at hjælpe med det fysiske udseende, har forskning vist, at regelmæssig motion understøtter hjernens udvikling og hukommelse. Der er andre fysiske hensyn, såsom at opretholde gode hygiejnevaner og stolthed over udseendet. Begavede børn kan bruge så meget tid og energi på deres intellektuelle interesser og præstationer, at de måske ikke synes, det er vigtigt at børste deres hår om morgenen, før de går i skole, eller de ignorerer måske behovet for at få en hel nats søvn, fordi de føler det. er vigtigere at holde sig vågen hele natten og læse.

Social udvikling

Mens alle fire områder er lige vigtige og bør understøttes for en ordentlig udvikling, bliver det sociale område ofte misforstået og ignoreret. Alle børn har behov (uanset om de indrømmer det eller ej) for at have venner og føle sig respekteret og forstået af jævnaldrende. Når begavede børn kæmper med asynkrone udviklingsproblemer, er det sociale område ofte stærkt påvirket på grund af ujævn udvikling i de intellektuelle, følelsesmæssige eller fysiske områder sammenlignet med jævnaldrende. For eksempel, når et begavet barn bruger ordforråd, som andre børn ikke forstår, eller gør grin med fjollede spil, de andre børn spiller, kan de opleve vanskeligheder med at få venner. Ligeledes, hvis et begavet barn er meget følsomt og har ekstreme reaktioner på følelsesmæssige kampe, kan andre børn måske ikke føle sig godt tilpas omkring barnet.

Vær observant om det begavede barn, der nægter at børste deres hår, bade dagligt eller have rent tøj på; dette kan også forårsage en afbrydelse af forbindelsen til andre børn. Når begavede børn finder en balance med deres intellektuelle, følelsesmæssige og fysiske behov, kan de forbedre deres sociale liv og have mere succes med at få venner på samme alder. Mens alle børn kan have brug for støtte inden for hvert udviklingsområde, har begavede børn faktisk brug for mere støtte til at udvikle sunde følelsesmæssige, fysiske og sociale vaner end andre børn på grund af de asynkrone udviklingsproblemer, de oplever.